Gemeente Rotterdam probeert met Maatschappelijk Verantwoord Inkoopbeleid (MVI) bedrijven te stimuleren op het gebied van duurzaamheid, social return en circulariteit. Awareness en zootz hebben hierover een boekje met best practices gemaakt.

De vraag
Gemeente Rotterdam geeft jaarlijks circa 1,3 miljard euro uit aan de inkoop van producten en diensten. De gemeente streeft daarbij naar zo veel mogelijk Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI). Dat houdt in dat de gemeente haar inkoopkracht benut om maatschappelijke beleidsdoelen te halen ten aanzien van circulariteit, duurzaamheid en social return. Om best practices als inspiratie tentoon te stellen heeft gemeente Rotterdam besloten een boekje te laten maken over negen voorbeeldcasussen. Het boekje is bedoeld voor de bestuurlijke contacten buiten Rotterdam en voor de bedrijven in en buiten Rotterdam die leverancier (willen) zijn. Tekst is van Awareness, fotografie en opmaak door zootz.
Onze aanpak
De gemeente selecteerde negen succesvoorbeelden van samenwerking waarin inkoper en aanbieder elkaar inspireerden op het gebied van duurzaamheid, circulariteit en social return. Awareness hield interviews met opdrachtgevers en opdrachtnemers en schreef negen artikelen. Hierin staat centraal wat de manier van werken van deze bedrijven bijzonder maakt en waarom zij de opdracht van de gemeente hebben gekregen. Voorbeelden zijn ’s werelds eerste volledig circulaire werkschoen, koffie die gebrand wordt door ex-gedetineerden en kliko’s die gedeeltelijk worden gemaakt van huishoudelijk plastic-afval. Door zootz werden deze verhalen prachtig vormgegeven en voorzien van fotografie. Het boekje is ook op een bijzondere manier geproduceerd met extra aandacht voor circulariteit, duurzaamheid en social return.
Het resultaat
- Een prachtig boekwerkje over MVI werkt als bestuurlijk voorbeeld hoe je aan MVI-doelen kunt werken, en als inspiratiebron voor toeleveranciers.